آشنایی با گرجستان

5/5
دسته بندی

زمان مطالعه

13 دقیقه

همه چیز درباره آشنایی با گرجستان

معرفی کشور گرجستان

نقد و بررسی گرجستان724

جاذبه های گردشگری

گرجستان

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

مردم چی گفتن؟

نظرات کاربران

نقد و بررسی گرجستان724

مدیر

info@georgia724.com

معرفی / گرجستان

دانستنی‌های کشور گرجستان که نمی دانستید پس در ادامه با ما همراه شوید
گرجستان کشورهای جذاب این آسیا و اروپا می پردازیم این کشور با چشمه های آب گرم سواحل زیبا و جشنواره های موسیقی اش معروف است.

 

شاید مفید باشد: همه چیز در مورد تفلیس

گرجستان کجا است و جاذبه های گردشگری گرجستان چیست؟

این کشور زیبا یعنی گرجستان در دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است و این موقعیت عالی باعث ایجاد تلفیقی از فرهنگ های زیبایی آسیایی و اروپایی گردیده این کشور بر خلاف کوچک بودنش از سایت‌های تاریخی اماکن ثبت شده در میراث جهانی یونسکو جاذبه‌های طبیعی سرسبز خیره‌کننده و تفریحات زیادی برای هر نوع بازدید کننده ای جذاب می باشد. گرجستان به زبان خودشان ساکارتولو کشوری است در منطقه قفقاز اوراسیا. این کشور در سرحد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته است گرجستان از غرب با دریای سیاه از شمال با روسیه از جنوب با ترکیه و ارمنستان و جنوب شرق با جمهوری آذربایجان هم مرز است پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن تفلیس می باشد. مساحت گرجستان ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن برابر با سال2020 نزدیک به ۴ میلیون نفر بوده است .
متنوع ترین اقلیم در بین کشورهای دنیا مربوط به کشور گرجستان است این کشور با داشتن ۱۲ قلم متفاوت و ۴۲ منطقه زیستگاهی منحصر به فرد دارای بکرترین طبیعت در میان کشورهای اروپایی است.

گرجستان

جالب است بدانید در گرجستان بیش از ۱۵ رقص محلی شبت شده در یونسکو وجود دارد، رقص فولکلور و محلی گرجستان جزو جاذبه‌های توریستی معروف این کشور است. همانطور که گفتیم گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی پایتخت نشین این کشور عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است، گر چه گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد. در یک نگاه سطحی مهم ترین جاذبه های توریستی گرجستان میدان آزادی ، دریاچه لیسی، محله حمام های سنتی سولفور ، پارک آبی تفلیس، کلیسای صخره ای، پارک ریکه ، کلیسای جامع تثلیث، پل صلح، برج ساعت تفلیس، شهر سنگی اوپلیستیخه و سیقناقی هستند.

جالب است بدانید قدمت زندگی انسان در گرجستان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار سال پیش می رسد که گروهی از انسان های نخستین انسان گرجی در آن می زیستند. گرجستان یکی از قدیمی‌ترین مراکز زندگی برای یهودیان در شمال اروپا است بیشترین جمعیت از شاخه یهود اشکنازی در این کشور است. اوج تاریخ ارتباطات گرجستان و ایران دوران صفویه بود که مهمترین وقایع آن مربوط به ۲۳ بار حمله ارتش امپراتوری صفوی به گرجستان و قتل عام بسیاری از گرجی ها اسارت و تبعید ۳۰۰ هزار تن از بازماندگان گرجیهای کشته شده به قزوین گیلان مازندران گلستان اصفهان و فارس بود. بد نیست بدانید تی عهدنامه‌های گرجیوسک در سال ۱7۸۳ میلادی گرجستان برای همیشه از خاک ایران جدا شده و به قلمرو روس ها  و شوروی سابق اضافه شد. از زمان بنیان پادشاهی گرجستان باستان یا همان ایبریا توسط پارناواز یکم در صده چهارم پیش از میلاد تا زمان حمله مغول به گرجستان در صده سیزده میلادی دوره صلح آرامش در تاریخ گرجستان بوده و از حمله مغول به بعد گرجستان تاریخی پر فراز و نشیب را با ایستادگی در برابر حملات ایرانیان عثمانی ها و روس ها گذرنده که جدیدترین مورد آن حمله روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی است.

 

گرجستان یک مقصد ابدال برای علاقه مندان به موسیقی

است یک موسیقی محلی به نام چاکرولا که به عنوان یک سرود ملی در فستیوال های گرجستان اجرا می‌شود در این موسیقی بیش از ۵۹ زبان محلی گرجی و ۱۱۶ تصویر از فاکتورهای فرهنگی گرجستان نشان داده می شود جالب است بدانید یک آهنگ به نام چاگراب آهنگ محلی گرجی با یک فضاپیما به فضا فرستاده شده است.

مجسمه های متحرک عشق مجسمه های فلزی هستند که فیگور یک زن و مرد را نمایش می‌دهد و ارتفاعی برابر با ۷ متر دارد این دو مجسمه به سمت هم حرکت کرده و می چرخند و با هم ادغام می‌شوند طراح اول مجسمه از داستانی به نام علی و نینو الهام گرفته شده که در واقع داستان عشق دختر جوان آذربایجانی است.

مجسمه مادر تفلیس کارتلیس ددا

مجسمه مادر تفلیس کارتلیس ددا تقریبا از هر جای شهر می توانید این مجسمه زیبا را ببینید یکی از برجسته ترین جاذبه های گردشگری تفلیس مجسمه مادر گرجستان یا کارتلیس ددا است. طول این مجسمه ۲۰ متری در یک دست خود شمشیر و در دست دیگر یک جام شراب دارد  یک استعاره از شخصیت گرجی است به این معنا که با مهمانان دوست و خوش رفتارند  و با دشمنان شان می جنگند.

مجسمه مادر تفلیس

خاچاپوری غذای محبوب گرجی است که در بسیاری از رستوران های گرجستان سرو می‌شود خاچاپوری انواع مختلفی دارد، این غذا از نان گرد پر شده از ماست تخم مرغ پنیر و کره تهیه می‌شود
کلیسای جامع تثلیث بزرگترین نماد کلیسای ارتدوکس گرجستان است این کلیسا اغلب بسیار شلوغ اما فضای آرامی دارد و کلیسای آنچیسخاتی کلیسای مریم مقدس قدیمی‌ترین کلیسای تفلیس است و یک برج ناقوس هم دارد این کلیسا توسط پادشاه پسر واختانگ در قرن ششم میلادی ساخته شده است .

مهمترین شهرهای توریستی گرجستان کدام هستند؟

 در واقع همه مناطق این کشور زیبا و دیدنی هست و به ویژه برای طبیعت گرد ها که حرفی برای گفتن باقی نمی ماند اما دو شهر تفلیس و باتومی به دلیل داشتن جاذبه های شهری و سواحل زیبا شهرت بیشتری در میان توریست ها دارد.
تفلیس شهری است که به علت تعدد چشمه های آب گرم در آن تبیلیسی tbilisi خوانده می‌شود به معنای شهری با آب گرم و یا بهاری می باشد شهری در مسیر اتصال غرب به شرق و دو قاره اروپا و آسیا است بنابراین تفلیس یک شهر مهم برای تبادلات وزارت بازرگانی و انرژی از گذشته تا امروز محسوب میشده.

تفلیس و حمام سولفور از مهمترین جاذبه های گردشگری تفلیس حمامهای با آب معدنی گرم آن است.

باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان

باتومی پایتخت گردشگری و مهم‌ترین بندرگاه کشور گرجستان است و مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری این کشور می‌باشد باتومی از یک سو به دریای سیاه و سمت دیگر به کوه‌های قفقاز می رسد به همین دلیل در بیشتر ایام سال آب و هوای معتدلی دارد.

قدمت و صنعت شراب سازی در گرجستان

آیا می‌دانستید که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین صنایع صادراتی گرجستان تولید انواع شراب دنیا بوده است در گرجستان بیش از ۸ هزار سال است که صنعت شراب سازی مشغول فعالیت می باشد به همین دلیل به گرجستان زادگاه و مهد مشروبات لقب داده اند درست کردن شراب به این صورت است که آب انگور را در کوزه های سفالی می ریزند و بعد این کوزه ها را زیر زمین دفن می کنند تا بعد از مدتی تبدیل به شراب شود روش سنتی شراب سازی در گرجستان در فهرست یونسکو و در لیست میراث ملموس فرهنگی به ثبت رسیده است.

مرتفع ترین منطقه مسکونی اروپا

 از عجایب گرجستان روستاهای بوچورنا و عوشقولی از مرتفع ترین مناطق مسکونی اروپا هستند که حدود ۲۳۰۰ متر و ۲۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و فصل تابستان در این مناطق کوهستانی کوتاه و فصل زمستان برفی با سرمای شدید است.

دو شهر تاریخی اروپایی در گرجستان می باشد، متسختا و کوتایسی هر دو در گذشته پایتخت گرجستان بودند و در میان ۱۶ شهر قدیمی اروپا قرار دارند کوتایسی واقع در غرب گرجستان است این منطقه پایتخت پادشاهی کلشیه و منطقه باستانی قفقاز جنوبی بود که مردم پیش از اوایل هزاره دوم قبل از میلاد در آنجا زندگی می کردند که در مقایسه با  کوتایسی متسختا، به اندازه کوتایسی قدمت ندارد و سه هزار سال پیش تاسیس شده و از عجایب گرجستان در بین شهرهایش است.

 

قلعه ناریکالا 

یکی از مهمترین و زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان قلعه ناریکالا است که در شهر تفلیس واقع شده و قدمت آن به قرن چهارم برمی‌گردد. ناریکالا دژی مستحکم بر فراز تفلیس و رودخانه کورا می باشد این قلعه بر روی تپه ای واقع شده که چشم اندازهای زیبایی از شهر قدیم تفلیس و رود کورا به نمایش می گذارد و از دو بخش محصور با دیوار تشکیل شده است که بین حمام های گوگردی  و باغ گیاه شناسی تفلیس قرار گرفته اند.

پارک ملی تفلیس در کشور گرجستان ۹ پارک ملی وجود دارد که این مکان یکی از مشهورترین آنها است. پارک ملی تفلیس همانطور که از نامش مشخص است در شمال شهر تفلیس پایتخت گرجستان قرار دارد.

مردم بومی گرجستان گرجی و مسیحی ارتدوکس یعنی پیرو کلیسای ارتودوکس هستند به زبان گرجی کارتونی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان می باشد.

بیشتر آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو متعلق به کشور گرجستان است که نشان می‌دهد این کشور اهمیت تاریخی فراوانی برای امپراتوری های ایران و یونان داشته است.و در  آخر واحد پول رسمی این کشور لاری نام دارد و هر لاری به صد تتری تقسیم می شود.

نظرات پیشنهادات و انتقادات خود را حتماً در بخش کامنت ها به ما بگویید ما همه نظرات شما را می خوانیم و تا حد امکان سعی می کنیم پاسخ بدهیم

شاید مفید باشد: معرفی غذاهای گرجستان

مهرزاد هستم / مشاور و راهنمای شما در گرجستان
اگر نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر داشتید حتما با من تماس بگیرید. تماس با ما
mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • chat
    یک نظر ارسال کنید